Една история за бялата рокля, червените цветя, зеленото … сополче. И един сладкодумен разказвач…

 

В тази гостоприемна къща, кацнала на един хълм над Дунава, тази нощ никой няма да спи. Трябваше да съм там, но не съм. Обаче и аз не мога да спя.

И ще разкажа една история. Защото това е моят начин да скърбя. Моят начин да превъзмогна болката от поредната загуба. Защото днес за пореден път осиротях…

***

А започва тази, иначе много лична история съвсем не лично. Даже може да се каже – обществено-патриотично. В началото на 80-те години на миналия век в едно малко българско село в Украинска Бесарабия едно момиче е гледало някакъв съветски филм, в който ставало дума за една българска революционерка. Ама като казвам българска, имам предвид „истински“ българска, от България! И момичето решило, че пионерският й отряд трябва да носи името на тази българка. А защо не? – нали пионерските отряди носеха имена на герои. А Лилия Карастоянова е била герой! И да, успяла е – отрядът получил името на българката, но това не било достатъчно. Седмокласничката вече имала друга цел: да се свърже с роднините на героичната си сънародничка в България и – защо не?! – да ги покани в Бесарабия. Успяла да намери адреса на брата на Лилия Карастоянова, Александър, тогава армейски генерал, и да му напише писмо с покана да посети селото им. Но нали се сещате, че никой тогава не е вземал насериозно идеите на 12-годишно дете. Баща й не пропускал да се закача с нея: „Трябва да приберем тези камъни от двора, че като ни дойде на гости български генерал, ще се изложим… Трябва да взема да оправя оградата, че като дойде българският генерал…“ и т.н.  Не щеш ли обаче, един паметен следобед пощаджийката донесла картичка с марка на Народна република България. В картичката пишело, че между еди коя си и еди коя си дата генералът щял да бъде в Измаил и нямал нищо против да се срещне със съветската пионерка.  „Митьоооооооо!!!! (все още чувам гласа на майка ми, която се провиква, застанала на прага на къщата ни) Хайде да тръгваме – генералът пристигна!“ И – ето ни: майка ми, баща ми и аз – с бяла рокличка и огромен букет  червени далии в ръка на пристанището в Измаил…

Всичко мина така, както си го бях представяла – и у нас гостуваха, и първите хора на селото ги посрещнаха подобаващо, и рецитал на пионерите имаше. Но тогава, горда, че постигнах една своя цел, нямах никаква представа, че ще получа много повече – едно ново семейство.

***

Дветнадесетия си рожден ден посрещах в България. Бях пристигнала едва преди 10 дни и още никого не познавах. А аз обичам рождените си дни и копнеех да съм сред близки хора. И тогава се сетих за адреса, който на заминаване грижливо бях преписала в тефтерчето си: гр.Лом, кв.Младеново, ул. Младенова 33.

Това бе адресът на чичо Матей – Матей Серафимов Матев – един от хората, придружавали генерал Карастоянов при посещението му в Украйна през 83-та. Оказа се, че Матей има деца на същата възраст като мен и сестра ми, остави адреса си, и ние с дъщеря му Ели през тези години бяхме разменили няколко писма. Е, какво по-логично от това, да посетя другарчето си, с което съм си писала, след като вече съм в България?

Речено – сторено. Хващаме с приятелката ми Виктория влака и след няколко часа се озоваваме в Лом. Дали сме се обадили? Не, разбира се. Годината е 1989-та, няма мобилни телефони, скайпове, вайбери. Вярно е, имах някакъв телефонен номер, но кой ти се сеща за такива подробности. Слизаме от влака и след кратък референдум на гарата научаваме как да стигнем до Младеново. Навън вече се е стъмнило и ентусиазмът започва да отстъпва на лекото притеснение – ами сега? В автобуса питам една възрастна  жена, дали знае къде е улица Младенова 33.

-         Момиче, я не знаем улици, кажи кой ти трябва

-         Матей Серафимов Матев

-         Ами че така кажи – Мато Компира! Той живее горе, у балкану. Я че те заведем...

И ни заведе. Така в 9 часа вечерта на 20 октомври 1989 г. за пръв път потропахме на вратата на тази къща. Същата къща, която в момента не спи…

Така посрещнах рождения си ден – със семейството на чичо Матей, сред уюта на китениците, с бадемов аперитив и разбито на пяна нескафе… А само след една седмица вече бяхме на сватбата на Ели. За да ни представи на роднините и гостите, татко Матей разказа за гостуването си в Измаил, и как ме бил запомнил да стоя на пристанището – с бялата рокличка, червените цветя и… зеленото сополче. Разбира се, сополчето беше художествена измислица, целяща да внесе допълнителен трагикомичен елемент в описанието на невръстната героиня, но неизменно присъстваше в повествованието. Тази история беше за по-близки, за роднините, докато на „широката общественост“ бяхме представени (и представяни!) като „дъщерите ми от Съюза“. Забележителното е, че не години – десетилетия наред! – все се намираше някой, който да се върже на тази история и да се възхити на мама Лили, как радушно приема „тези чужди деца“ 😊)).

А ние – аз и сестрите ми – наистина си ходехме там като у дома. Някак си незабележимо започнахме да наричаме леля Лили и чичо Матей майка и татко. Цялата им голяма рода ни прие като свои. За Ели и Бисер да не говорим – споделяли сме младежките вълнения, сега споделяме родителските грижи и радости. Преди по-често, напоследък по-рядко, но винаги така, както първия път – решаваме и заминаваме. Без предупреждение – като у дома. По празници и без поводи. В добро и зло. Никога няма да забравя, как, след една дълбока лична драма, след като почти 24 часа бях плакала, реших, че не мога да се прибера в София, защото сестра ми не трябва да ме вижда такава – нали съм голямата силната… И тогава отидох в Лом. Никой нищо не ме попита. Просто се грижеха за мен докато се съвзема. Бях си у дома. Имах си семейство, макар да бях далече от дома. Но защо изведнъж смених времето? Откъде дойде това минало „бях“?! Не, не е вярно. Времето е сегашно!

Този дом си е там. И семейството е там. Макар и осиротяло - днес си отиде татко Мати. Отиде си младеновския каубой, бохемът и сладкодумен разказвач Матей Серафимов Матев

Светъл ти път към вечността, татко. А ние ще останем семейство, обещавам. И макар че тук вече няма кой да разказва историята за бялата рокличка, червените цветя и зеленото сополче, сигурна съм, че ще я разказваш там, в небесните селения. Както винаги, заобиколен от много хора, които те слушат и ти вярват…




Коментари

Популярни публикации от този блог

Приказка за златното момиче

Обръщение на президента на Украйна по повод Деня на паметта и помирението

ШАРЕНАТА ТОРБИЧКА И 500 ВЪЗЕЛЧЕТА